CFO Network in PRESA

Cum calculezi cat valoreaza firma ta?


Cum trebuie sa calculezi valoarea companiei, in functie de domeniul de activitate.

 

 

Articol publicat in avocatnet.ro.

 

http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_43657/avocatnet.html

 

Atunci cand proprietarii se gandesc sa vanda compania, prima intrebare este “cat valoareaza compania mea?”.
Nu exista o metoda exacta care sa ofere valoarea companiei. 
Analistii economici evalueaza o companie masurand capacitatea societatii de a genera vanzari, cash, profit.
Principalele metode de a evalua o companie sunt detaliate mai jos.

 

Multiplicarea rezultatului operational sau al fluxului de numerar generat

 

Multe companii sunt evaluate in functie de capacitatea de a genera profit operational (EBITDA). In functie de industria in care activeaza, pretul poate fi multiplu intre 2 si 10 al profitului operational anual obtinut de companie.
Pentru companiile detinute de antreprenori, de obicei rezultatele contabile sunt ajustate in momentul evaluarii pentru ca proprietarii au tendinta de a evita plata anumitor taxe sau de a creste artificial profitul contabil in vederea vanzarii.
Estimarea pretului de vanzare trebuie sa tina cont si de factorii externi: modificarea preturilor, scaderea pietei, competitie.
Warren Buffet foloseste metoda ajustarii fluxului de numerar viitor pentru a evalua o companie si de a afla valoarea actuala neta. (se poate folosi functia NPV din excel). El se uita la estimarea de numerar pe care compania o va genera in viitor, pe care o ajusteaza cu randamentul dorit, care poate fi diferit in functie de gradul de risc al companiei.



Multiplicarea valorii vanzarilor

 

Pentru unele industrii (firmele de consultanta) pretul companiei se calculeaza prin multiplicarea valorii vanzarilor. 
Indicatorul de multiplicare depinde de gradul de predictibilitate al veniturilor viitoare, de numarul de clienti etc. In procesul de evaluare trebuie analizati si indicatorii de profitabilitate si lichiditate.
Pentru unele industrii (telecomunicatii) pretul de vanzare este dat de numarul de clienti si de venitul mediu generat de acestia.

 

Evaluarea companiei in functie de activele sale

 

Pentru anumite industrii (productie) trebuie analizate valoarea activelor companiei si gradul de uzura al acestora.
O parte importanta a activelor unei companii reprezinta partea intangibila: lista clientilor, vadul comercial, brandul. Chiar daca aceste active nu sunt inregistrate in contabilitate, trebuie luate in considerare la evaluarea unei companii.